top of page
Search
  • Writer's pictureמבצר הבריחה | Escapegroup

מגדל צדק: היסטוריה מקוצרת ועוד כמה הפתעות

עושים צדק היסטורי: גן לאומי מגדל צדק עבר תהפוכות היסטוריות מרתקות באלפי השנים האחרונות. פתיחתו לקהל באביב 2021 הביאה עמה התרגשות רבה. זהו סיפורה של ריאה ירוקה ומצודה מרתקת שאתם חייבים לבקר בה. ויש אפילו חדר בריחה בטבע – פעילות קלאסית לימי כיף, פעילות גיבוש, ימי הולדת ואירועים משפחתיים.


נדמה כי אין עוד גן לאומי שפתיחתו הביאה עמה "באזז" תקשורתי כה נלהב. כן, אנחנו מדברים על גן לאומי מגדל צדק, הנושק לעיר ראש העין. מעבר לעובדה כי מגדל צדק, ששעריו נפתחו לציבור באביב 2021, מהווה ריאה ירוקה ענקית ומטופחת במרכז הארץ, הרי שמדובר במרחב שמציע הרבה מעבר לכך. בעיקר בכל הקשור ערכי טבע ומורשת, עתיקים יותר או פחות.

וכך, מעבר לעובדה שמדובר במתחם שמזמין פעילות יום כיף לחברות או פעילות גיבוש לעובדים או קבוצות – בדומה למה שנעשה במבצר יחיעם למשל - הרי שגם משפחות ומטיילים בודדים יתענגו על האתר רחב הידיים, הגדוש בהפתעות.

בלבו של גן לאומי מגדל צדק ניצבת מצודת ענק מרשימה (העונה לשם "מצודת צדק"), וסביבה משתרגים מסלולי הליכה ורכיבה החולפים בין פינות החמד של הגן הלאומי. חלקן מצויות במחצבות ששוקמו, ולצדן תצפיות נוף נהדרות אל הסביבה.


מגדל צדק: מי המצודה הכי יפה בשרון?

אבל אנחנו כאן כדי להאיר מעט את הסיפור ההיסטורי המרתק של מגדל צדק. כמו במקרים רבים בהיסטוריה האנושית, מגדל צדק נולד בזכות דרך מסחר קדומה שהתפתלה למרגלותיו. היתה זו "דרך הים" – דרך שהוכשרה בתקופת הברונזה, ובה נעו שיירות מסחר עמוסות כל טוב בין מצרים וסוריה ומסופוטמיה. מגדל צדק היווה תחנה חשובה על תוואי זה, ובמרוצת השנים התגלו בשטחי הגן הלאומי וסביבתו שרידים קדומים של יישובים, כולל חוות חקלאיות בנות כ-2,800 שנים. למקום של כבוד זכה היישוב "מגדל אפק", שאוכלס ביהודים בימי בית שני והורחב על ידי הרומאים בעת המרד הגדול.

כפי שכבר רמזנו, לבו של גן לאומי מגדל צדק הוא המצודה הגדולה, החולשת על האזור כולו. הוא הוקם בידי הצלבנים בראשית המאה ה-12, וזכה לכינוי "מיראבל" (Mirabel, יפה נוף). למעשה, מקימי המצודה היו בני משפחת אצולה - משפחת איבלין הנודעת. אך המבצר הצלבני של מגדל צדק לא האריך ימים - ונכבש באותה מאה על ידי סלאח א-דין, שעמד בראש הצבא האיובי.

חלפו עוד שנים רבות עד שמגדל צדק יושב שוב. הפעם, מדובר היה בכפר הגדול מג'דל יבא (קרוי גם מג'דל אל צאדק, המזכיר את שמו העברי כיום, מגדל צדק), שנולד במאה ה-16. לפני כ-300 שנים, שייח מקומי אף הגדיל לעשות והחליט לשפץ את הריסות המצודה הצלבנית המקורית, והפך את המרחב לביתו. או למעשה – לאחוזתו.


החיים החדשים של מגדל צדק: מחצבות אבן ומסחר שוקק


במרוצת השנים הכפר הלך והתרחב, נוספו לו תושבים, וסוחרים רבים פקדו את המקום, שהיה מצוי על דרכים ראשית, ובסמיכות יחסית לעיר יפו. בנוסף, מגדל צדק של אותם ימים התהדר בסביבה שבה קרקעות טובות לחקלאות, מחצבות לרוב וגם סמיכות לקווי רכבת.

לפני כמאה שנים, כבר נספרו באזור מגדל צדק קרוב ל-40 מחצבות אבן פעילות, וענף החציבה שגשג במשך שנים למרגלות מגדל צדק. בימים שבהם ההתיישבות היהודית פרחה באזור, בעיקר בעשור שלפני קום המדינה, הוקם במגדל צדק מחנה שמירה ועבודה, וכאן אף הוקמו "פלוגות השדה" של הפלמ"ח, בניצוחו של יצחק שדה, מי שהיה המפקד הראשון של הארגון.

נוסף על כך, מגדל צדק שימש כר פעולה ובסיס מרכזי של הנוטרים היהודיים, שהגנו על יישובי הסביבה, כמו גם על מפעלי מחצבות האבן. הפעילות היהודית במגדל צדק נפסקה בעת שפרצה מלחמת העצמאות, והאזור נכבש בידי הצבא העירקי. ב-12 ביולי 1948 – חזר מגדל צדק (כמו גם ראש העין הסמוכה) אל היישוב היהודי, לאחר כיבושו בידי חטיבת אלכסנדרוני.

במהלך העשורים הבאים נעזבו לאיטן מחצבות האבן של מגדל צדק, ומאז שנות השבעים של המאה שעברה, נהפך המקום לאתר פסולת מוזנח. שנת 1994 סימנה את המהפך העתידי של מגדל צדק, בעת שהמצודה הוכרזה גן לאומי. כעשור מאוחר יותר, הורחב שטחו של גן לאומי מגדל צדק, ומאז שנת 2016 נעשו בו עבודות שיקום ופיתוח נרחבות.


טבע, מורשת, נוף – וגם חדר בריחה בטבע


גן לאומי מגדל צדק נפתח לקהל באביב 2021, אך עוד צפויות בו עבודות פיתוח רבות בתחום הפנאי והנופש (על כך, בכתבה אחרת). כיום, ימצאו מבקרי מגדל צדק מגוון של מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים, באורך כולל של כ-12 ק"מ. אלו חולפים לצד אתרי טבע ומורשת מרתקים, המושלטים היטב בשלטים מאירי עיניים. בין השבילים המתפתלים בגן לאומי מגדל צדק תמצאו את "דרך המצודה", "דרך האבן", מסלול "גבעת הקברים", שביל "סובב מגדל צדק", "שביל בריכת החורף", "טיילת מגדל צדק", ושפע של מתחמי פיקניק ופנאי מטופחים.

כפי שכבר ציינו, גן לאומי מגדל צדק מציע מרחב קלאסי לפעילות גיבוש של חברות וארגונים, ימי כיף, ימי גיבוש לעובדים, לקבוצות מטיילים ולמשפחות שמחפשות לחגוג יום הולדת, בר מצווה או בת מצווה בראש אחר. בין השאר, פועל במתחם זה חדר בריחה במצודת מגדל צדק, המהווה למעשה משחק בריחה בטבע – טרנד שהולך ותופס לו מקום של כבוד בעולם חדרי הבריחה.


הגעה לגן לאומי מגדל צדק: גן לאומי מגדל צדק שוכן דרומית-מזרחית מראש העין. הכניסה מכביש 444, לא הרחק ממחלף נחשונים. ניתן גם לרשום "גן לאומי מגדל צדק" בווייז. הכניסה בתשלום, פרטים באתר רשות הטבע והגנים.





Recent Posts

See All
bottom of page