top of page
Search
  • Writer's pictureמבצר הבריחה | Escapegroup

ההיסטוריה המקוצרת של חדרי הבריחה

Updated: Feb 23, 2020

מהו בדיוק חדר בריחה, היכן נולדו חדרי הבריחה הראשונים בעולם ומדוע חדרי בריחה הם פתרון מצוין לימי כיף, ימי גיבוש ופעילות לקבוצות?



פרעונים, בלשים, מדענים, גנרלים, פושעים, אבירים, מרגלים... אתם מוזמנים לגלם אינספור דמויות, כאשר אתם מתמסרים לעולם המופלא של חדרי הבריחה. הטרנד נולד לפני כעשור וחצי - ולא עושה סימנים שהוא עומד להיעלם מחיינו. ההפך הוא הנכון. למעשה, חדרי הבריחה עברו אבולוציה מהירה, עד שכיום הם מציעים, מעבר לחוויית ה"בריחה" עצמה, להיות מוקד של יום כיף שלם, במיוחד כאשר מדובר על פעילות לקבוצות, ימי כיף, ימי גיבוש לארגונים וחברות, ועדי עובדים ועוד..


חדר בריחה: תקציר הכרחי

אבל לפני הכל, עבור המעטים שעדיין לא התנסו בחוויה הממכרת הזו - מהו חדר בריחה? ההגדרה המקובלת כיום לחדר בריחה (אסקייפ רום, Escape Room, באנגלית) הוא משחק הרפתקאות שבו קבוצת משתתפים (שניים ויותר) נסגרת במרחב נתון, ועליה לעשות שימוש בפריטים ואביזרים שונים המצויים בו, במטרה לפתור חידות, לאתר רמזים, לפצח צפנים ובסופו של דבר – למצוא את דרכם אל מחוץ לחדר הבריחה.


חוויית הבריחה: ויש אפילו חדר בריחה במבצר

ישנם מספר סוגים עיקריים של חדרי בריחה:

1. חדר בריחה נייח: במקרה הקלאסי הזה, מדובר בחדר אמיתי, המעוצב על פי נושא הבריחה - מארמון ועד בונקר צבאי, מחדרי פירמידה ועד מכון מחקר סודי. המשתתפים במשחק הבריחה נסגרים בחדר ויש להם זמן נתון (שעה בדרך כלל) למצוא את דרכם אל מחוץ לחדר הבריחה. בהקשר זה, שימו לב לטרנד החם של "מבצר בריחה" – משחק חדר בריחה הנערך במבצרים קדומים, כדוגמת מבצר יחיעם בגליל ואחרים.

2. חדר בריחה נייד: כאן, ה"חדר" הוא בעצם כל מקום: הבית שלכם, החברה שבה אתם עובדים ועוד. הרעיון: חברות מתמחות מביאות עמן ערכות מיוחדות, מפזרות רמזים ואתגרים במרחב הנתון, וכך ניתן לשחק בחדרי בריחה בכל מקום.

3. חדר בריחה חיצוני: במקרה הזה, משחק הבריחה נערך במרחב הפתוח, בטבע, בשדה, בעיר ובכל מקום נבחר שמתאים לשמש כחדר בריחה.

בין אם אתם עושים שימוש בחדר בריחה נייח, נייד ואפילו במבצר צלבני כמו מבצר יחיעם (ובכלל, כדאי לדעת כי אזור הגליל משופע באתרים שמתאימים היטב למשחקי בריחה) - עליכם "להצטייד" במחשבה זריזה, להפעיל את הדמיון, לצאת מהקופסה ולחשוב באופן אסטרטגי עם המשתתפים הנוספים. לא בכדי, חדרי הבריחה הפכו לפופולריים במיוחד בקרב קבוצות המחפשות יום כיף מקורי ופעילות גיבוש ייחודית.


חדר הבריחה הראשון בעולם

חדרי הבריחה חבים את לידתם לאותם משחקי מחשב בסגנון "קווסט", שאפיינו את שנות השמונים והתשעים. קווסט הוא משחק הרפתקאות שבו על הגיבור לעבור בין חדרים שונים, להיחלץ מסכנות ולהגיע אל מטרתו. מכאן, הדרך ליצירת חדר בריחה פיזי, היתה רק עניין של זמן.

ישנו ויכוח היכן נולד חדר הבריחה הראשון בעולם. הסברה המקובלת היא כי היה זה בקליפורניה שבארצות הברית, אי-אז בשנת 2006. חדר הבריחה היה מעוצב באופן מעורר השתאות, אך המשימות היו הצד הפחות חזק במקרה זה.

מספר חודשים מאוחר יותר, תוכנן חדר בריחה גם בצד השני של הגלובוס – ביפן. חדר זה היה דומה יותר לחדרי הבריחה שאנו מכירים כיום, בשל המשימות המורכבות שהוא הציע למשתתפים.

הבשורה התפשטה ברחבי העולם, ובתוך זמן קצר נפתחו חדרי בריחה גם בצ'כיה, שוויץ, הונגריה, ארצות הברית, טייוואן, סין ועוד. כמובן, גם ישראל הצטרפה לטרנד במהרה, וכיום פועלים בה מאות רבות של חדרי בריחה, המשמשים קבוצות חברים, משפחות, ימי כיף לעובדים, ימי גיבוש, פעילויות לקבוצות, ועדי עובדים ועוד. לכם לא נותר אלא למצוא את הבריחה הנכונה שלכם...


118 views0 comments
bottom of page