top of page
Search
  • Writer's pictureמבצר הבריחה | Escapegroup

הסודות נחשפים: כיצד מתכננים חדרי בריחה?

Updated: Feb 23, 2020

בין אם החלטתם לראשונה לשלב ביום כיף שלכם בגליל חדר בריחה, ובין אם כבר ביקרתם כבר באינספור חדרי בריחה בארץ ובעולם, הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על תכנון מרחבי בריחה

טרנד חדרי הבריחה שוטף את הארץ ואת העולם כולו כבר כמה שנים טובות (למעשה, מאז שנת 2006, בה "נולד" חדר הבריחה הראשון בעולם).

כיום תוכלו למצוא חדרי בריחה בשלל סגנונות – מהימלטות ממעמקי פירמידות מסתוריות ועד פיצוח סודות האטום במעבדה מחתרתית. באופן זה, אתם יכולים להיכנס לדמויות של בלשים, הרפתקנים, חוקרים, שוטרים, לוחמים... רק תגידו. וכמו שאתם בוודאי מכירים, ישנו גם "מבצר בריחה" – מבצר שלם, בגן לאומי יחיעם, שמשמש כחדר בריחה אולטימטיבי.

באופן טבעי, חדרי הבריחה מציעים היום לא רק חוויה נקודתית של שעה או מעט יותר, אלא מהווים אטרקציה העומדת בפני עצמה, השיא של כיום כיף או יום גיבוש – של קבוצת חברים, משפחה, ועד עובדים, פעילות לקבוצות, יום גיבוש ועוד.


חדר בריחה: הגדרה קולעת

ההגדרה המקובלת ביותר לחדר בריחה ("אסקייפ רום", אם אתם מתעקשים) הוא "משחק הרפתקאות שבו קבוצה של שני שחקנים ויותר מוכנסת אל מרחב סגור, ועליה להשתמש בפריטים ובאביזרים הפזורים בו. כל זאת, בכדי לפתור חידות וצפנים, לאתר רמזים חבויים, וכמובן - לאתר את הדרך שתוציא אותם מחדר הבריחה. ככזה, חדר בריחה מהווה פתרון קלאסי בכל הקשור ליום כיף, יום גיבוש ושאר פעילות לקבוצות, כולל בארגונים, ועדי עובדים וחברות.


חדר בריחה: יום גיבוש קלאסי

על מנת לתכנן חדר בריחה, יש בראש ובראשונה להגדיר את מה שקרוי "סיפור מסגרת". סיפור המסגרת של חדר בריחה נועד לציין את מהות החדר (מעבדה סודית, פירמידה אפלולית, מערה מסתורית, בונקר צבאי וכו').

בשלב הבא, יש להחליט אילו דמויות יעטו על עצמם המשתתפים במשחק: חוקרים, לוחמים, רופאים, הרפתקנים, שוטרים, מרגלים? במקרה זה, יש כמובן גם להציע למשתתפים ביגוד מתאים ואביזרים נלווים.

כעת, יש להחליט מהו אופי החידה או התעלומה שעל המשתתפים לפתור: למצוא אוצר במערה, לפצח את מבוכי הפירמידה, להכין שיקוי שירפא את העולם ממגפה, לפענח צופן שינטרל פצצה אדירה?

בסופו של דבר, שלב זה אמור להביא למטרה הסופית: היציאה מחדר הבריחה, בתוך זמן נתון (בדרך כלל, כשעה).


חדר בריחה: יוצרים "תסריט"

אחרי שכל ההחלטות האלו נלקחו, יש לרדת לפרטים, ולכתוב תסריט: איך ייראה החדר, אילו חפצים ופריטים יוטמנו בו, מה יהיה תפקידו של כל חפץ, באיזה שלב יינתנו לשחקנים רמזים, ועוד.

זה גם הזמן להחליט על רמת הקושי של חדר הבריחה. בכל זאת, עבור המשתתפים, מדובר ביום כיף, באירוע שיוצר גיבוש אמיתי ובפעילות קבוצתית מדליקה. לכן, חשוב ליצור חדר בריחה ברמת קושי מתאימה – לא קשה מדי, כדי שלא לגרום לתסכול, ולא קלה מדי, כזו שעשויה לשעמם במהרה. כאן, הכל עניין של ניסיון והיוועצות באנשי מקצוע.

כך או אחרת, הדבר החשוב ביותר הוא ליצור התאמה מושלמת בין החידות לבין המטרה הסופית של חדר הבריחה. זאת באמצעות צירי זרימה שעלולים להתרחש תוך כדי המשחק בחדר הבריחה. אין ספק – מדובר באמנות בפני עצמה.

לאחר כל השלבים הללו, יש ליצור ולהזמין תפאורה הולמת, בהתאם לנושא של חדר הבריחה. כאן, השמים הם הגבול, ובחדרי בריחה רבים תמצאו גם פסקול מוזיקלי להגברת האפקט, יצירת אפקטים קוליים, ריהוט חכם שמשתנה במגע, תאורה ייחודית, אפקטים ויזואליים ועוד. כל אלו, כדי להשכיח מהמשתתפים את המציאות האמתית, ולהכניס אותם אל עולם דמיון מיוחד ובלתי שגרתי.

בנוסף, למרות כל התחכום הוויזואלי ושאר האפקטים, על חדר הבריחה להיות פשוט לתפעול, וקל להתמצאות בתוך זמן קצר. כיום ישנם אנשי מקצוע שזוהי מומחיותם ואומנותם, וכל תפקידם הוא בעצם לדעת כיצד ליצור חוויה בלתי נשכחת. בדיוק כמו זו שממתינה לכם במבצר הבריחה ביחיעם.



66 views0 comments
bottom of page